[Осврт] Kон антологискиот научнофантастичен филм „Блејд Ранер“ во режија на филмскиот мајстор Ридли Скот

„Блејд Ранер“, премиерно прикажан во ноември 1982 година, под режисерската палка на Ридли Скот, претставува фундаментално и влијателно дело во светот на научната фантастика, како и културен феномен кој ја редефинираше кинематографијата. Овој култен класик ја обединува естетиката на нео-ноар жанрот со темите на технологијата, идентитетот и човечноста, создавајќи визуелно и концептуално филмско искуство кое со децении инспирира филмаџии и ентузијасти.

Во улогата на главниот лик Рик Декард се појавува Харисон Форд како изморен ловец на роботи – „блејд ранер“ – задолжен да ги „пензионира“ репликантите, хуманоидни андроиди. Филмот ја поставува клучната морална дилема: дали репликантот, како креација со сопствени мисли и емоции, поседува нешто налик на душа? Декард во текот на филмот се соочува со ова прашање додека ги прогонува репликантите кои се предводени од харизматичниот и филозофски настроен Рој Бати, генијално одигран од Рутгер Хауер. Неговата култна реплика, „Сите тие моменти ќе бидат изгубени во времето, како солзи на дождот,“ е емотивен епилог за неповратноста на животот, предизвикувајќи размислување за нашето постоење.

Еден од најголемите адути на „Блејд Ранер“ е неговата визуелна архитектура и сценографија, комбинација на неонски светла, мрак и контрастни пејзажи на урбаната иднина. Дизајнот на продукцијата, инспириран од арт-деко стилот, но истовремено и од индустрискиот реализам, го претставува Лос Анѓелес во 2019 година како валкан мегалополис обвиен во вечен дожд и чад. Оваа дистописка визија за иднината е предвидување за глобализацијата, технолошката доминација и деградацијата на природниот свет, а истовремено е и коментар за потрошувачката култура која ги одредува нашите идентитети. Атмосферата е дополнително нагласена со музиката на Вангелис, чиј синтисајзерски звук се слива со визуелниот свет на филмот, создавајќи аудио-визуелна симбиоза која го врежува филмот во колективната меморија.

Темите што „Блејд Ранер“ ги обработува се сложени и честопати егзистенцијални. На едно ниво, филмот ги истражува границите на човечноста и етиката на технологијата; на друго, тој е приказна за идентитетот и смртноста. Репликантите, создадени за да служат, развиваат желба за живот, со што се потсетуваме дека дури и најнапредната технологија може да ја достигне точката на свесност. Преку ликот на Рој Бати, кој поседува емотивни и филозофски мисли, филмот го истражува прашањето за тоа што значи да се биде жив и што е тоа што нè прави луѓе.

Ридли Скот вешто ги спојува овие аспекти преку својот стил, при што „Блејд Ранер“ е повеќе од обичен научнофантастичен трилер. Авторскиот тим креирал филм со душа, кој ги охрабрува гледачите да ја преиспитаат својата сопствена човечност и општеството во кое живеат. Визуелниот стил, влијанието на нео-ноарот и темите за идентитетот и духовноста го издигнуваат филмот до ниво на уметничко дело кое зазема централно место во историјата на филмската уметност.

Реакцијата на публиката и критиката при првата премиера на филмот била поделена, но „Блејд Ранер“ со текот на времето доби култен статус и значајно влијание врз поп-културата и генерално, седмата уметност. Со овој филм, Ридли Скот ја редефинираше научната фантастика како жанр и постави прашања кои и денес се актуелни – во време кога роботиката, вештачката интелигенција и технолошкиот развој сè повеќе го замаглуваат значењето на поимите „човечност“ и „свест“.

„Блејд Ранер“ ќе остане како значајно дело не само во научната фантастика, туку и во историјата на филмот, бидејќи успеа да создаде универзум кој е длабоко филозофски и длабоко човечки – универзум во кој границите меѓу природното и вештачкото, помеѓу животот и смртта, постојано се менуваат.

Јане Алтипармаков