Вангелис, грчкиот композитор и музичар, чии дела донесоа огромна драма во филмските саундтракови, вклучувајќи ги „Blade Runner“ и „Chariots of Fire“, почина на 79-годишна возраст. Неговите претставници рекоа дека тој починал во болница во Франција, каде се лекувал, објави Гардијан.
Роден како Евангелос Одисејас Папатанасиу во 1943 година, Вангелис доби Оскар за неговиот саундтрак „Chariots of Fire“ од 1981 година. Неговиот возбудлив мотив за пијано стана светски познат и стигна до број 1 на американските топ листи, а истото важи и за придружниот саундтрак албум.
Главно самоук во музиката, Вангелис израснал во Атина и го формирал својот прв бенд во 1963 година, наречен „Forminx“, свирејќи ја поп-музиката од тоа време: рокенрол со темпо, извонредни балади и ковер верзии на Битлси, а Вангелис внесувајќи и оргули.
Составот се раздели во 1966 година, а Вангелис стана писател и продуцент на најмување, работејќи за други музичари и придонесувајќи за грчки филмови. Две години подоцна, тој тргна во Париз за да ја продолжи својата кариера, каде го формираше прог-рок квартетот „Aphrodite’s Child“ со грчки иселеници, вклучително и Демис Русос. Нивниот сингл „Rain and Tears“ беше хит низ Европа, на врвот на француските, белгиските и италијанските топ листи и стигна до Топ 30 во Велика Британија.
Откако се разделија – Вангелис сметаше дека светот на комерцијалниот поп е „многу досаден“ – тој се врати на снимањето филмови и ТВ. Одбивајќи ја поканата да го замени Рик Вејкмен на клавијатури во „Yes“, тој се пресели во Лондон и потпиша соло договор со „RCA Records“: неговите ЛП-а „Heaven and Hell“ (1975) и „Albedo 0.39“ (1976) стигнаа до Топ 40 во Велика Британија, а првиот исто така беше користен за саундтрак на популарната ТВ серија „Cosmos“. Врската со „Yes“ конечно завршени подоцна во деценијата, кога тој се здружи со Џон Андерсон за да станат дуо, Џон и Вангелис, чиј деби албум стана Топ 5.
Вангелис ја продолжи својата филмска работа во текот на 1970-тите, но токму во 1980-тите таа достигна комерцијални височини. „Chariots of Fire“ стана безвременска тема, а музиката синоним за забавени спортски монтажи. „Мојата музика не се обидува да предизвика емоции како радост, љубов или болка кај публиката. Таа оди само со сликата, бидејќи јас работам во моментот“, објасни тој подоцна.
Неговиот саундтрак за „Blade Runner“ е подеднакво прославен и респектиран за неговото прикажување на злобната верзија од иднината на Лос Анџелес, каде што роботите и луѓето живеат еден до друг. Тука употребува долги, злобни сајзерски ноти, саксофони и бујни амбиентални пасуси што ги поттикнуваат романтичните и потресни моменти на филмот. „Се покажа дека е многу пророчки филм – сега живееме во еден вид свет на Blade Runner“, рече тој во 2005 година.
Подоцна тој ја правеше музиката за постигна политичката драма на Коста-Гаврас, добитник на канската „Златна палма“, „Missing“, каде главна улога имаше Џек Лемон. Исто така, музиката за драмата на Мел Гибсон и Ентони Хопкинс „The Bounty“, но и за „Francesco“ со со Мики Рурк во главната улога. Тој повторно работеше со режисерот на „Blade Runner“, Ридли Скот, на филмот од 1992 година „1492: Conquest of Paradise“, исто така и на „Bitter Moon“ на Роман Полански, и документарци на Жак Кусто.
Вангелис беше задолжен за инструментариумот во филмот „Alexander“ на Оливер Стоун, додека последниот музички влог го даде за „El Greco“, грчки биографски филм за ренесансниот сликар од 2007 година. Грчкиот уметник, кој се преселил во Шпанија и таму го стекнал својот прекар, многу му се восхитувал Вангелис, кој компонирал албуми во 1995 и 1998 година инспирирани од него и именувани по него.
Континуирано славен поради неговата евокативна тема „Chariots of Fire“,Вангелис, исто така, беше нарачан од спортските тела да ги следи главните настани, вклучувајќи ги Олимписките игри во 2000 година во Сиднеј, Светскиот куп во Јапонија и Јужна Кореја во 2002 година и Олимпијадата во Атина во 2004 година. Напишал и балетски музички дела и музика за сценски продукции на „Madea“, „The Tempers“ и други драми.
Соло изданијата останаа стабилни заедно со неговата нарачана работа и повремено вклучуваа соработки со вокали како Пол Јанг.
Фасцинацијата од вселената најде глас во „Rosetta“ од 2016 година, посветена на истоимената вселенска сонда, а НАСА го назначи неговото дело „Mythodea“ од 1993 година (за кое тврдеше дека го напишал за еден час) како официјална музика на мисијата „Марс Одисеја“ од 2001 година. .
Меѓу оние кои му оддадоа почит на Вангелис беше и грчкиот премиер Киријакос Мицотакис, кој го карактеризираше како „пионер на електронскиот звук“.